Thursday, July 2, 2009

JENIS-JENIS HERBA

















Malaysia amat kaya dengan flora yang cantik yang perlu dikekalkan agar


ianya dapat diwarisi oleh generasi akan datang. Kepakaran herba alam



dan resepi menjadi rahsia sejak berkurun lamanya. Ianya perlu



penerokaan agar terbukti hasilnya dan dijadikan amalan harian sama


ada dalam bidang pemakanan , perubatan , dan hiasan. Berikut adalah


beberapa jenis-jenis herba, keterangan dan kegunaannya.







BAYAM


NAMA SAINTIFIK : AMARANTHUS TRICOLOR L.
FAMILI : AMARANTHACEAE
TABURAN : SELURUH DUNIA
ASAL : ASIA TENGGARA
KATEGORI : SAYURAN

KETERANGAN

Bayam adalah sejenis sayuran yang mudah dijumpai di Malaysia. Ia digemari pelbagai golongan masyarakat kerana rasanya yang sedap. Bayam terdiri daripada beberapa variasi yang selalunya dibezakan oleh warna daun. Jenis yang biasa dijumpai adalah Bayam Putih atau Amaranthus Viridis dan Bayam Merah atau Amaranthus Gangeticus Hort.Malah, legenda Melayu seperti Raja Bersiung juga menyatakan kelazatan bayam yang menjadi santapan harian Raja Bersiung.Bayam terdapat dalam dua jenis yang biasa dijumpai iaitu Bayam Merah dan Bayam Hijau. Pembiakannya melalui biji benih dan tumbuhan ini tergolong dalam golongan herba semusim.


KEGUNAANNYA

Bayam baik bagi kesihatan dan membantu mengekalkan kesihatan mata. Komposisi zat dalam sayuran bayam terdiri daripada tenaga, air, protein, lemak, karbohidrat, serabut, abu, kalsium, fosforus, besi, natrium, kalium, beta karotena, vitamin B1, vitamin B2, niasin dan vitamin C. Bayam juga bagus bagi kesihatan kulit. Jusnya dapat membantu pesakit anemia kerana ia mengandungi kandungan zat besi yang tinggi. Akar bayam juga dapat digunakan bagi menghentikan pendarahan.




BEBUAS

NAMA SAINTIFIK : PREMNA FOETIDA REINW
FAMILI : VERBENACEAE
TABURAN : ASIA TENGGARA
ASAL : ASIA TENGGARA
KATEGORI : TUMBUHAN LIAR


KETERANGAN

Bebuas adalah sejenis tumbuhan renek yang asalnya tumbuhan liar tetapi kini banyak ditanam di halaman rumah. Pucuknya biasa dijadikan ulam oleh masyarakat Melayu kerana rasanya yang pahit dapat menambah selera makan serta teksturnya yang rangup dan menyelerakan. Selain dijadikan ulam bersama sambal belacan, pucuk bebuas juga dapat dijadikan kerabu. Bebuas adalah tumbuhan yang senang membiak melalui kaedah keratan batang. Ia tidak memerlukan penjagaan yang teliti dan mudah hidup subur apabila mendapat cahaya matahari dan air yang cukup.



KEGUNAANNYA

Pokok bebuas terkenal dengan khasiatnya yang dapat membuang angin dalam badan dengan cepat apabila dimakan mentah. Angin dalam badan menyebabkan penyakit seperti sakit pinggang, sakit belakang. lenguh-lenguh sendi dan kembung perut. Secara tidak langsung, amalan menjadikan pucuk bebuas sebagai ulam dapat membantu mengelakkan masalah berkenaan. Air rebusan pucuk bebuas pula menolong mengatasi masalah kecacingan dan menambah air susu ibu.




BUNGA LAWANG

NAMA SAINTIFIK : ILLICIUM VERUM HOOKER FILL.
FAMILI : ILLICIACEAE ATAU MAGNOLIACEAE
TABURAN : INDIA, PAKISTAN DAN BANGLADESH
ASAL : INDIA
KATEGORI : REMPAH


KETERANGAN

Bunga Lawang adalah antara rempah yang popular. Nama Cina bagi Bunga Lawang adalah Bat Gok dan Ba Jiao yang membawa maksud segi lapan atau oktagon. Ini bersesuaian dengan bentuk Bunga Lawang yang mempunyai lapan kelopak. Bunga Lawang mempunyai bau wangi dan kuat. Ia mula diperkenalkan di Eropah pada awal kurun ke-17 dan mula popular semenjak itu. Minyak yang terhasil daripada proses ekstrak wap dijadikan bahan perasa dalam minuman. Bunga Lawang sebenarnya bukan bunga sebaliknya buah yang dihasilkan oleh sejenis pokok kecil. Tinggi pokoknya mencapai sehingga lapan meter. Ia mempunyai bunga yang cantik berwarna kuning. Ia membiak melalui biji benih. Buahnya dipetik sebelum ranum dan dikeringkan menggunakan cahaya matahari.



KEGUNAANNYA

Bunga Lawang dijadikan rempah menyedapkan makanan sama seperti Kulit Kayu Manis dan Bunga Cengkih. Bagi kegunaan perubatan, di Asia ia digunakan bagi mengubati angin dalam perut atau kolik dan reumatoid atau sakit sendi. Ia juga biasa dijadikan perasa pelbagai jenis teh. Teh daripada Bunga Lawang juga dijadikan ubat batuk. Minyaknya juga dapat mengurangkan gejala muntah dan loya bagi ibu yang mengandung.





CEMPAKA TELUR

NAMA SAINTIFIK : MICHELIA PUMILA
FAMILI : MAGNOLIACEAE
TABURAN : KAWASAN TROPIKA
ASAL : TUMBUHAN HIASAN


KETERANGAN

Cempaka Telur adalah variasi cempaka yang jarang ditanam. Ia mempunyai batang berkayu dan membiak melalui biji benih dan keratan batang. Bunganya berbentuk bulat seperti telur dan mempunyai bau wangi terutamanya pada waktu malam. Ia mencapai ketinggian antara tiga hingga enam kaki. Apabila ditanam di dalam pasu, ia perlu disiram setiap hari supaya tanahnya tidak kering. Tumbuhan ini tidak boleh terdedah kepada cahaya matahari tetapi memerlukan cahaya yang cukup untuk membesar dan berbunga.



KEGUNAANNYA

Bunganya dapat digunakan bagi mengubati keputihan, batuk berkahak,insomnia dan kecederaan traumatik. Bunganya yang berbau harum juga menghilangkan tekanan dan dapat menenangkan fikiran. Ia juga digunakan dalam ramuan bunga rampai kerana baunya yang harum.




CEMUMAR

NAMA SAINTIFIK : MICROMELUM PUBESCENS
FAMILI : RUTACEAE
TABURAN : KAWASAN TROPIKA
ASAL : TUMBUHAN TEMPATAN
KATEGORI : TUMBUHAN LIAR



KETERANGAN

Cemumar biasa dijadikan ulam dalam makanan harian masyarakat Melayu terutamanya di kawasan utara seperti Perlis dan Kedah. Daunnya mempunyai bau yang kuat dan menusuk hidung. Sesetengah kepercayaan masyarakat Melayu menyatakan baunya yang kuat digunakan bau menghalau hantu. Tergolong dalam keluarga yang sama dengan daun Kari, Cemumur mempunyai daun yang seakan sama dengan daun kari tetapi saiz daunnya lebih besar. Daun ini panas dan biasa digunakan bagi mempercepatkan proses pmeraman buah-buahan seperti nangka, cempedak dan pisang.



KEGUNAANNYA

Cemumar dikatakan mempunyai khasiat tenaga batin apabila pemakanan sebagai ulam diamalkan. Ini disebabkan oleh sifatnya yang panas dan ia juga dapat membantu melacarkan pengaliran darah. Namun, pengambilan tumbuhan ini perlu dilakukan dalam kuantiti yang sederhana kerana ia terlalu panas.




Selain itu, terdapat beberapa kategori herba yang lain seperti :-


  • Herba Hiasan

  • Herba Berkhasiat

  • Herba Beracun


1) HERBA HIASAN


- Herba hiasan memainkan peranan penting sebagai penyaman udara ditempat terbuka kerana pokok-pokok berfungsi sebagai penyerap debu atau jerebu dan menukar udara yang mengandungi karbon dioksida kepada oksigen. Herba hiasan ini boleh di tanam di taman perumahan, perkarangan bangunan, hotel, pinggir jalan, taman rekreasi dan pusat peranginan bagi memberikan keindahan, kedamaian dan ketenangan yang tersendiri untuk mempengaruhi ketenangan manusia. Ciri-ciri tumbuhan herba hiasan yang biasa dipilih untuk menjadi elemen dalam taman hiasan seperti bunga menarik, beraroma, bentuk daun dan bunga atau bunga warna daun dan bunga. Antara tumbuhan herba yang sering dijadikan taman hiasan :-



  • AKAR DANI

  • BUNGA BINTANG

  • KEMUNTING CINA

  • LANTANA

  • PORTULACA

  • SESUDU

  • KESIDANG

  • LILIPAN

  • KENANGA

  • MELOR


2) HERBA BERKHASIAT


- Herba tempatan sebenarnya terlalu banyak khasiat yang tersembunyi. Siapa sangka pokok tempatan seperti pokok Tapak Sulaiman amat mujarab untuk merawat penyakit sifilis. Untuk penawar barah, carilah pokok Temesu. Setiap penyakit di dunia ini ada juga penawarnya dari sumber tumbuhan herba. Berikut adalah beberapa jenis herba dan khasiatnya.



  • BELUNTAS - boleh dibuat sebagai ulam dan dapat membantu menghilangkan sengal-sengal tulang serta sakit pinggang.



  • PANDAN - rambut akan menjadi bersih, lebat dan di samping itu dapat menyejukkan kepala.



  • LILIPAN - getah lilipan di bahagian daunnya baik untuk menghilangkan bengkak, patah tulang, luka berdarah dan mengurangkan pembengkak bisul.


3) HERBA BERACUN


- Kebanyakan pokok tempatan berasal dari hutan rimba yang dibiakkan secara komersial. Kecantikan pokok ini memang tidak dapat dinafikan namun pengguna terutama yang mempunyai anak kecil di rumah mungkin beracun dan boleh mendatangkan kemudaratan. Berikut adalah beberapa jenis herba beracun dan keterangannya :-



  • BINTANGUR LAUT - keseluruhan pokok terutama daun dan bijinya didapati mengandungi minyak perengsa yang mengakibatkan loya, muntah-muntah dan cirit-birit jika termakan, getahnya pula merbahaya kepada mata dan kulit.



  • BAKUNG - gel lendir atau jus pokok ini mengandungi racun alkaloid likori yang tahan haba. Sangat merbahaya jika termakan walaupun belum ada kes kematian yang dilaporkan.



  • SERI PAGI - bijinya yang matang dikesan mengandungi racun alkaloid indol yang boleh menyebabkan loya, muntah-muntah dan kabur penglihatan.



  • KEMUNTING CINA - daunnya yang tua mengandungi alkaloid beracun yang cukup merbahaya dalam keadaan mentah. Dos yang kecil digunakan untuk tujuan perubatan.













2 comments:

  1. ๐Ÿ’Assalamualaikum slm sejahtera warga group๐Ÿ“ข
    ๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

    Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.๐Ÿ‘‰๐Ÿผ *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺๐Ÿ‘๐Ÿป

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .๐Ÿ’ช๐Ÿผ

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    *Skg sudah sembuh dr kanser.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    *Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja *

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    *En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

    ๐Ÿ‘๐ŸปIn sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ

    *NOTE* :

    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete